//
praegu loed....
Digitaalsete õppematerjalide koostamine IFI7053

Arvutipõhine testimine

3. ülesanne http://oppematerjalid.wordpress.com/2013/03/07/kolmas-teema-arvutipohine-testimine/

1. Ühe testide koostamise vahendi tutvustus ja näide

Testide koostamise vahend – Hot Potatoes. Valisin selle vahendi, sest see on minu lemmik olnud juba palju aastaid. Peale minu meeldib see ka paljudele teistele õpetajatele ja ka 12. klassi õpilased tegid selle abil enesekontrolliteste. Õppisime HTML-keelt õpilastega, seejärel nad valisid meeldiva teema ja sihtgrupi (vanuse) ning tegid testid, siis koostasid avalehe ja avaldasid kas hot.ee või zone.ee serveris. Siinkohal mõned näited õpilaste töödest: Kas tunned kuid?,  Tennis, II Maailmasõda, Automargid, Jalgpall.

Tutvustuse teen lühidalt, sest “kuumade kartulite” kohta on mitmed eestikeelsed head tutvustused ja juhendid olemas. Ma ei taha neid kasutada ega korrata. Kirjutan natuke tähelepanekuid oma kogemustest.

JCloze – lünktest. Tavaliselt koostatakse lünk selleks, et vastaja sinna sisse ise kirjutab. 7. klassi informaatika arvutite ajaloo teema korral tahtsin õpilasi panna mõtlema sellele, mis oli enne ja mis peale seda toimus. Lihtsalt aastaarve pähe õppida pole ju mõtet (mäletan, et ma ise kunagi õpilasena vihkasin neid töid, kus oli vaja aastaarve pähe õppida ja neid vastata).

cloze

Sellepärast koostasin lünktesti sellisel moel, et lisasin lünkadele rippmenüüd (HotPotatoes programmi seadistuste aknast vahelehelt Muud valiku Use dropdown list instead of ….). Kui ma esimest korda sellist testi tegin, olin üllatunud, et õpilased töö liiga hästi ära tegid. Siis sain aru, et õpilased said ka aru, et ripploendis on sõnad samas järjekorras, kui nad ka lünkadena on. Ma lootsin, et nad mõtlevad valides arve, sellele, kuidas ajalooliselt järjekord oli, aga nemad lugesid, mitmes lünk ja mitmes sõna. Siis otsustasin nad ära petta: 

kood-cloze

võtsin lahti testifaili HML-koodi ja muutsin järjekorra ära. Nüüd jäin rahule. Asi, mida veel vähe kasutatakse testide juures, on lugemismaterjali lisamine võimalus anda teha tööd tekstiga. Näiteks selle testi juures saan anda juurede kas veebilingid või päris täisteksti, mida peavad õpilased lugema ja vastused leidma. Me kurdame, et õpilastel puudub funktsionaalne lugemisoskus. Sellise testi abil saab seda arendada. Selle lünktesti näide.

JMatch – vastavusse seadmine. Seda testitüüpi saab koostada kahel erineval moel, kas valida õige vastavus rippmenüüst või lohistada paremast veerust õige vaste vasakus veerus olevaga kokku.

match-pilt

Kui on tegu pildi järgi vastuse leidmisega, siis on hea teha rippmenüüga testi, sest tavaliselt ei mahu korraga ekraanile ära kõik pildid ja siis on väga ebamugav lohistada. Piltide lisamisel tuleks meelde jätta, et  pildi nimes ei oles tühikuid ega katusega tähti ja et pildi lisamise aknas ei oleks pealkirja real sellel pildil oleva objekti nime. Muidu vastaja liigub hiirega pildile ja talle öeldakse kohe, mis on pildil. Minul on kirjutatud sinna tekst mis on? Parema välimuse tarbeks võiks piltide laius olla sama (minu näitetestis 275 px).  Testi avaldamisel tuleb serverisse saata ka pildifailid! Näide piltidega testist – Mis on korpuse sees?

matchMõistete või võõrsõnade vmss vastavusse viimise korral on lohistamisharjutus mugav, eriti meeldib seda teha õpilastel puutetahvli abil. Siin võiks jälle seadistuste aknast lehel Muud märgistada ära valikud: Paiska küsimuste järjekord segi igal lehe uuesti laadimisel – võimaldab kõrvuti istuvatel õpilastel saada ülesanded teises järjekorras; Kuva piiratud arv küsimusi iga kord, kui leht laaditakse – võimaldab saada õpilastel osaliselt erinevaid ülesandeid. Minu näites arvuti riistvara osade kohta on testis 12 vastavust, aga korraga antakse õpilasele leida 10. Lisasin sellele testile taustaks pildi. Mõnikord on see õigustatud – lohistan mõisted ära ja pilt ilmub nähtavale. Aga väga palju oleneb monitori resolutsioonist ja sellest, millele õpilase tähelapanu nüüd suundub, kas testile või pildile. Mis teie arvate, kas siia sobib see pilt taustaks või mitte?

JQuiz- valikvastustega test  (viktoriin).

quiz

Võimaldab teha küsimusi: kas ühe õige vastusega, mitme õige vastusega (nn liikide märkimine),  lünka kirjutatava vastusega või hübriidküsimusena, kus peale n. korda valesti lünka kirjutamist kuvatakse valikvastused, mille seast tuleb õige leida (n on testi koostaja määrata).
Näitetestis arvuti riist- ja tarkvara kohta on koostatud 15 küsimust, aga igale vastajale kuvatakse korraga 10. Andsin ka käsu paisata küsimuste ja ka valikvastuste järjekord segamini peale lehe uuesti laadimist (nii tulevad õpilastele erinevad ülesanded-vastused ette). Eemaldasin ka nupu Näita kõiki küsimusi korraga. Õpilastele meeldib näha oma töö kulgemist peale iga küsimusele vastamist – selle saab ka määrata samast seadistuste aknast, kas kuvada skoori ja õigesti vastatud küsimuste arvu.

JMix – järjesamisülesanne. Üks lihtsamatest testi liikidest. Saab teha kas klikatava või lohistatava. Kui on vaja kirjutada juurde õpijuhist või anda lugemistekstis arusaamiseks ülesannet, siis saab teha ainult klikatava testi. Näide arvuti mäluühikute järjestamiseks kasvavas järjekorras on puutetahvlil kasutamise jaoks lohistatavana tehtud ja lisateksti sisestamiseks valitavana. Kumba eelistad sina?

JCross – ristsõna. Paljud ristsõnade lahendajad alustavad kõige lihtsamatest sõnadest või nendest, mida nad kindlalt teavad. Sellepärast soovitan märgistada valik Kuva kõik näpunäited ristsõna ruudustiku all. Näide ristsõna arvuti seadmete kohta.

2. Mõtteid teadusartiklist

Juggling hot potatoes: decisions and compromises in creating authoring tools for the Web

1. Harjutuse disain: keeruline versus lihtne.  Autorid tahtsid luua midagi keerulist, sest siiani olid kõik interaktiivsed harjutused olnud nn ühe kliki harjutused.

2. Andmed sisse, harjutus välja: konfigureerimise võimalikkus versus lihtsus.  Hot Potatoest teste oskavad luua ka algtasemega arvutikasutajad. Suur osa testide koostamisest tähendab andmete sisestamist  või kopeerimist kusagilt tekstifailist.

3. Arvutitele suunatud: vanemad versus modernsed vahendid. Autorid tahtsid luua tarkvara, mis sobib kasutamiseks kõikidele brauseritele.

4. Mitmeplatvormiline disain: järjekindlus versus tõhusus.  Programm sobib kasutamiseks erinevates Windowsi versioonides ja ka samuti Mac-arvutites. Need platvormid on mõlemad kasutusel ja Hot Potatoes käitub mõlemas sarnaselt, kuigi vahendid nende loomiseks olid väga erinevad.

5. Teistest vahenditest ja meeskondadest sõltuvus: võimsus versus praktilisus. Testide avaldamiseks pole vaja administraatori õigusi, oskuseid ega servereid, igaüks saab oma testi avaldada. Negatiivsena on nimetatud seda, et täitjate tulemusi ei salvestata ühtses masinas, aga see ei olnudki autoritel algselt plaanis. Nad on loobunud turva- ja jälgimise võimalustest, eelistades võimalikult suurt kasutajate hulka.

Kasutatud materjalid

Arneil, S., & Holmes, M. (1999). Juggling hot potatoes: decisions and compromises in creating authoring tools for the Web. ReCALL, 11(2), 12–19. [Open Access]

Arutelu

3 thoughts on “Arvutipõhine testimine

  1. Väga põhjalik “kartulite” tutvustus, vana hea läbiproovitud vahend ja palju võimalusi pakkuv. JCloze – lünktesti korral leidsid kavala lahenduse, kuidas vastused “segamini ajada”. Kindlasti on keskkonna suur pluss eestikeelne liides ja miinus – failide üleslaadimine veebi. Arvestades aega, kui kaua on see programm juba toiminud, jääb ainult imetleda selle ajakohasust!

    Posted by viive | 17. märts 2013, 10:05 p.l.
  2. Tundub, et kuumad kartulid ei kao veel kuhugi. Antud testide koostamise vahend kuulub ka minu lemmikute nimekirja ning tean teisigi, kes antud programmi võimalusi kiidavad. Failide üleslaadimine veebi võib tõesti nii mõnelgi õpetajalt hirmu tekitada, kuid samm-sammult käsud üles kirjutades, saavad nad sellega hakkama.

    Posted by Maris Maripu | 18. märts 2013, 2:04 e.l.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Arvutipõhise testimise teema kokkuvõte | Digitaalsete õppematerjalide koostamine - 27. märts 2013

www.delicious.com/taimi

Flickr Photos

märts 2013
E T K N R L P
« veebr.   apr. »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

RSS Elo

RSS Kristi

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Meelis (Ht-uuring)